Ευστράτιος Γ. Καβρουδάκης MD, MSc, IOC Dip Sp Ph

Χειρουργός Ορθοπαιδικός - Τραυματιολόγος - Αθλητίατρος

I.O.C. Diploma in Sports Medicine

Master Μεταβολικά Νοσήματα των Οστών-Οστεοπόρωση

Επιστημονικός Συνεργάτης Γ΄ Ορθοπαιδικής Κλινικής Πανεπιστημίου Αθηνών

Επιμελητής Κλινικής Ορθοπαιδικής και Αθλητικής Ορθοπαιδικής Νοσοκομείου Metropolitan

 
Τηλ: 210 9841008
Κιν: 6973 729469

Πεζοπορία. Βασικός Οδηγός. | 13/06/2015

Τι είναι η πεζοπορία

Είναι το απλό περπάτημα εντός ή εκτός βατού δρόμου, ακολουθώντας σηματοδοτημένα και χαρτογραφημένα μονοπάτια. Η πεζοπορία διακρίνεται σε δύο κατηγορίες.

1) Στην απλή Πραγματοποιείται σε εδάφη με μικρή κλίση, χωρίς μεγάλη υψομετρική διαφορά και με ελαφρύ εξοπλισμό, ενώ η ελάχιστη απόσταση είναι περίπου 5 χλμ., δηλαδή μεταξύ μίας και δύο ωρών, ανάλογα με το ρυθμό.

2) Στην ορεινή Εδώ η απόσταση αυξάνεται σε 15-20 χλμ. , ο χρόνος πορείας που απαιτείται είναι 5 με 8 ώρες περίπου και οι υψομετρικές διαφορές που καλύπτονται πολύ μεγαλύτερες.

Λίγα λόγια για τον εξοπλισμό

Ο συνήθης εξοπλισμός είναι ένα σακίδιο πλάτης μέσα στο οποίο τοποθετούνται όλα τα απαραίτητα, αναλόγως με την περίπτωση. Μπορείς να συναντήσεις από νερό, φαγητό, πρώτες βοήθειες, σφυρίχτρα, εφεδρικά ρούχα μέχρι πυξίδα, χάρτη, αντηλιακό, αντίσκηνο, υπνόσακο.

Τα παπούτσια είναι μια ολόκληρη κατηγορία.

Παραδοσιακά χρησιμοποιούνταν στην πεζοπορία βαριές δερμάτινες μπότες αλλά σήμερα υπάρχουν ειδικά παπούτσια ιδιαίτερα ανθεκτικά και ελαφρύτερα. Δερμάτινες μπότες ακόμη θα βρεις αρκετές στις διαδρομές κυρίως σε όσους επιθυμούν πιο άκαμπτα παπούτσια.

Για παράδειγμα τα ελαφρύτερα τα προτιμάμε για πεζοπορία λίγων ωρών με λίγο έως καθόλου βάρος και βατό έδαφος ενώ όσο δυσκολεύει το πεδίο και ανεβαίνει το βάρος χρησιμοποιούμε ημιάκαμπτα ή εντελώς άκαμπτα παπούτσια.

 

 

Τα ρούχα

Τα ρούχα είναι σχεδόν πάντα ελαφριά και δροσερά με προτίμηση στα ειδικά (διαπνέοντα) υλικά, ενώ το καπέλο και το αντηλιακό είναι απαραίτητο για την προστασία από τον ήλιο. Φυσικά ανάλογα με την εποχή, αλλάζουν και τα ρούχα.

 

Τα μπατόν

Τα ειδικά μπαστούνια (μπατόν), είναι αναγκαία για όσους δεν θέλουν να επιβαρύνουν υπερβολικά τα πόδια τους. Το μπατόν είναι πολύ χρήσιμο σε κάθε περίπτωση.

Στις ανηφόρες τοποθετώντας το σωστά αποφορτίζει τα πόδια από το βάρος, στη κατηφόρα σε βοηθά να "φρενάρεις" χωρίς να καταπονείς γόνατα και την ποδοκνημική άρθρωση. Σε κάθε περίπτωση (ειδικά όταν μεταφέρεις βάρος) σε βοηθάει στην ισορροπία εφόσον δημιουργείς μεγαλύτερη βάση στήριξης στο έδαφος.

 

Ιατρικά θέματα στην πεζοπορία

Αφυδάτωση

Με την εφίδρωση ο οργανισμός σας χάνει υγρά. Η αφυδάτωση σας κάνει να αισθάνεστε κουρασμένοι και ληθαργικοί και μπορεί να σας προκαλέσει πονοκέφαλο.

Ο βασικός κανόνας είναι: πιείτε όσο θέλετε και όσο συχνά θέλετε, (εκτός από οινοπνευματώδη ποτά). Βέβαια, εάν πιούμε περισσότερο από όσο πρέπει θα φουσκώσουμε και θα κάνουμε εμετό.

Ο ευκολότερος τρόπος για να βεβαιωθείτε για το πόσο καλά ενυδατωμένοι είστε είναι το χρώμα των ούρων σας. Εάν είναι πολύ κίτρινα ή πορτοκαλί θα πρέπει να πίνετε περισσότερο, αλλά αν είναι σχεδόν άχρωμα τότε έχετε ενυδατωθεί καλά.

Τραυματισμοί από κρύο και χιόνι

Αυτό είναι ηλιακό έγκαυμα του κερατοειδούς. Είναι ιδιαίτερα οδυνηρό αλλά μπορεί να προληφθεί φορώντας γυαλιά ηλίου που μπλοκάρουν την υπεριώδη ακτινοβολία .

Αποφύγετε τους φακούς επαφής κατά τη διάρκεια της πεζοπορίας. Αρχικώς δεν θα είστε σε θέση να τους διαχειριστείτε με άσηπτες συνθήκες όπως στο σπίτι σας. Επιπρόσθετα, σε μεγάλα υψόμετρα ο ξηρός αέρας μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα ενοχλητικός.

Προκαλούνται από το κρύο κυρίως σε περιοχές του σώματος που μένουν εκτεθειμένες σε ψυχρό αέρα. Η αίσθηση που προκαλείται στα πρώτα στάδια είναι αυτή του μουδιάσματος και μπορεί να φτάσει μέχρι και την αναισθησία.

Όταν βρίσκεστε σε πολύ ψυχρά κλίματα, μην αφήνετε μεγάλες περιοχές του σώματός σας εκτεθειμένες. Φροντίστε να κουνάτε διαρκώς τα δάκτυλα των χεριών και των ποδιών. Αναζητήστε ιατρική βοήθεια. . Σε τελικά στάδια μπορεί να χρειαστεί μέχρι και ακρωτηριασμός.

 

Έντομα, φουσκάλες, δερματικά προβλήματα

Βρίσκονται συνήθως σε υγρό δασώδες περιβάλλον και έχουν την ικανότητα να διαπερνάνε ακόμη και τις κάλτσες και μπορούν να σας τραυματίσουν χωρίς να προκαλούνε πόνο. Αφαιρούνται καίγοντάς τες με έναν αναπτήρα.

Ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπίσετε τις φουσκάλες είναι να τις αποφύγετε.

Αρχικά μην φοράτε για πρώτη φορά καινούργιες μπότες σε μια μεγάλη πεζοπορία. Προσοχή στο σωστό νούμερο παπουτσιού, στη σωστή κάλτσα (μακριά από βαμβάκι και αθλητικές) και στα παπούτσια το λέμε "σπάσιμο" είναι αυτό το κλασικό κόψιμο που βλέπαμε στις δερμάτινες μπότες που παίρνει το παπούτσι στις γωνίες των ποδιών μας.

Με την πρώτη ενόχληση από τα παπούτσια σας, σταματήστε! Βγάλτε τα και ελέγξτε τα. Βάλτε ένα αυτοκόλλητο στο σημείο που σας «χτύπησαν».

Εάν παρουσιαστούν φουσκάλες τότε:

Εάν είναι ανώδυνες, κυκλώστε τες (μην τις καλύπτετε) με κάποιο ελαφρύ επίθεμα.

Εάν είναι επώδυνες, τρυπήστε τες με μια αποστειρωμένη βελόνα αλλά μην αφαιρέσετε το δέρμα πάνω από την φουσκάλα. Καλύψτε την με ένα handsaplast ή έστω και με απλό αυτοκόλλητο μέχρι να τελειώσετε την πορεία σας.

 

Άσθμα

Έχετε πάντα μαζί σας τα εισπνεόμενα φάρμακά σας. Στην εξοχή ο αέρας είναι καθαρότερος οπότε δεν κινδυνεύετε. Ωστόσο, το υψόμετρο, το κρύο, η γύρη, η υγρασία και η έντονη προσπάθεια μπορούν να γίνουν παράγοντες πρόκλησης κρίσης άσθματος.

Διαβήτης

Εάν είναι καλά ελεγχόμενος δεν έχετε κανένα απολύτως πρόβλημα. Έχετε μαζί σας την ινσουλίνη σας και φροντίστε πως ένα ακόμη άτομο στην ομάδα γνωρίζει τι πρέπει να κάνει σε περίπτωση ανάγκης. Έχετε υπόψη σας πως το περπάτημα μπορεί να μειώσει σημαντικά τη δόση που χρειάζεστε.

Υπέρταση

Η πίεσή σας θα έχει μεγαλύτερες διακυμάνσεις και μπορεί κατά μέσο όρο να είναι υψηλότερη κατά την διάρκεια της πεζοπορίας.

Επιληψία

Υπάρχει ελαφρώς αυξημένος κίνδυνος να εμφανίσετε κάποια κρίση σε μεγάλα υψόμετρα. Σιγουρευτείτε πως κάποιος από την ομάδα σας γνωρίζει τι πρέπει να κάνει σε περίπτωση ανάγκης.

Διαστρέμματα-κατάγματα

Ειδικά το διάστρεμμα της ποδοκνημικής άρθρωσης είναι ίσως η πιο συχνή κάκωση κατά την πεζοπορία. Εάν σας συμβεί τότε σταματήστε αμέσως και βγάλτε το παπούτσι σας. Εξετάστε καλά την ποδοκνημική σας. Βάλτε πάγο για 20 λεπτά και μετά δέστε την σφιχτά με ένα ελαστικό επίδεσμο. Ξαναφορέστε το παπούτσι σας δένοντας γερά τα κορδόνια μέχρι επάνω.  Εάν το πόδι σας έχει αλλάξει σχήμα τότε είναι πολύ πιθανό να πρόκειται για κάταγμα. Το βασικότερο πράγμα που χρειάζεται ένα κάταγμα είναι η ακινητοποίηση. Δέστε το σφιχτά με το παπούτσι και σταματήστε να περπατάτε. Εδώ θα χρειαστείτε τη βοήθεια των  υπόλοιπων μελών της ομάδας σας που θα σας βοηθήσουν στο περπάτημα χωρίς να πατήσετε κάτω το πόδι σας καθόλου.

Όταν ένα μέλος της ομάδας τραυματίζεται τότε πρέπει όλη η ομάδα να κουβαλήσει τα πράγματά του και να τον βοηθήσει μέχρι να βρουν ιατρική βοήθεια.

Αιμορραγία

Σε όλες τις αιμορραγίες το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνετε είναι να πιέσετε το σημείο της αιμορραγίας έστω και με ένα δάκτυλο. Σε περίπτωση που δεν μπορεί να ελεγχτεί με αυτόν τον τρόπο τότε αφαιρέστε τη ζώνη του τραυματία και δέστε την κεντρικότερα της αιμορραγίας μέχρι αυτή να σταματήσει. Μην ξεχνάτε να λύνετε τη ζώνη κάθε 20 λεπτά και μετά να την ξαναδένετε. Καλέστε άμεσα για βοήθεια!

Περιεχόμενα σακιδίου πρώτων βοηθειών

​Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Μάνο Μαρόγλου για την σημαντική συμβολή του στη συγγραφή του παραπάνω άρθρου. Η μεγάλη εμπειρία του και οι σπουδαίες τεχνικές του γνώσεις βοήθησαν στο να γίνει αυτός ο περιληπτικός οδηγός όσο το δυνατόν πιο επικαιροποιημένος και χρήσιμος.

Πρόσφατα Άρθρα

Επικοινωνία

Ευστράτιος Καβρουδάκης (MD, MSc)

Καλυψούς 18, Παλαιό Φάληρο
ΤΚ: 17562
Δέχεται κατόπιν ραντεβού

Ωράριο Λειτουργίας Ιατρείου
Δευτ.- Παρασκευή : 17:00-22:00

Newsletter

Παρακαλώ εισάγετε έγκυρο email
Ευχαριστούμε για την εγγραφή σας
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
ΕΝΤΑΞΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ